هادی نوچمنی؛ حسن بحرالعلوم؛ هادی باقری
چکیده
هدف این تحقیق تعیین تأثیر رهبری اخلاقی و مسئولیت اجتماعی بر شهرت سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود. این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان تشکیل دادند (208=N) که از بین آنها 122 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه ...
بیشتر
هدف این تحقیق تعیین تأثیر رهبری اخلاقی و مسئولیت اجتماعی بر شهرت سازمانی ادارات ورزش و جوانان استان گلستان بود. این پژوهش از نوع توصیفی ـ همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان تشکیل دادند (208=N) که از بین آنها 122 نفر به صورت نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها پس از تأیید روایی صوری و محتوایی از پرسشنامه های رهبری اخلاقی براون و همکاران (با 0.91=α؛ 0.96=CR)، مسئولیت اجتماعی کارول (با 0.86=α؛ 0.90=CR) و شهرت سازمانی لوما-اهو (با 0.93=α؛ 0.95=CR) استفاده شد. داده ها به کمک روش حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرم افزارهای اسپیاساس و اسمارت پیالاس تحلیل شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها نشان داد که رهبری اخلاقی بر شهرت سازمانی (0.31) و مسئولیت اجتماعی کارکنان (0.81) تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین تأثیر مسئولیت اجتماعی بر شهرت سازمانی کارکنان (0.59) مثبت و معنادار بود. با توجه به یافته های پژوهش حاضر به مسئولان ادارات ورزش و جوانان پیشنهاد می شود با پایبندی به اصول و معیارهای اخلاقی و حمایت از کارکنان، موجبات بهبود مسئولیت پذی آنها را فراهم آورند، چرا که این کار تصویر مثبت و خوشایندی را از سازمان ایجاد و تقویت خواهد کرد.